Tornar als estudis

Experiències europees de regulació de la distribució urbana de mercaderies

Any de realització: 2023

Equip:

  • Núria Pérez (direcció)
  • Xavier Bach (coord.)
  • Marc Vila
  • Ana Maria Posa Sardon
  • Aïda Alemany

Institució: AMB

El transport de mercaderies és un bé essencial en el funcionament de les ciutats, sense el qual ni els comerços ni els ciutadans podrien proveir-se. Tot i això, cada vegada és més palès el gran nombre d’externalitats que aquests serveis generen: soroll, contaminació atmosfèrica, emissió de partícules perjudicials per la qualitat de l’aire, ocupació de l’espai públic, etc.
Ja a l’època de Juli Cèsar, la llei romana lex lulia Municipalis restringia el transport de mercaderies dins la ciutat durant el dia. Actualment, les ciutats segueixen proposant noves regulacions i polítiques per contenir aquestes externalitats, i promoure una distribució urbana de mercaderies més adequada i acotada.

En general, les ciutats o les metròpolis tenen primer de tot normatives generals de restriccions de vehicles pesants (que regulen per tonatge i sovint per longitud de vehicles), on especifiquen les vies d’entrada permeses o bé els horaris de restricció de pas. Aquestes normatives acostumen a tenir ja uns anys (dècades dels anys 80 o 90 o anteriors) i sovint venen regulades a nivell supramunicipal, regional o estatal. A vegades, també incorporen normativa sobre les mercaderies perilloses.

Seguidament, hi ha normatives més específiques a nivell local que afecten a la distribució urbana de mercaderies, que indiquen els llocs, els horaris i les condicions de la càrrega i descàrrega a les ciutats.

En les darrers anys i en paral·lel a l’anterior hi ha la Zones de Baixes Emissions, a moltes ciutats europees, que també inclouen restriccions a tot tipus de vehicles i especificacions que afecten també a les mercaderies.

Finalment, la ciclologística sembla ser que no està regulada encara de forma general amb una normativa específica. Tot i així, està present en moltes planificacions estratègiques i de la mobilitat (general o específica de les mercaderies) i hi ha nombroses iniciatives que en comencen a fomentar el seu ús.

En aquest context, en el present estudi es recullen diverses pràctiques de regulacions i polítiques en d’altres ciutats europees, perquè serveixin de referència a l’AMB.

Descarregeu:

Pérez, N. [Núria]; Bach, X. [Xavier]; Vila, M. [Marc]; Posa Sardon, A M. [Ana Maria]; Alemany, A. [Aïda]. (2023). Experiències europees de regulació de la distribució urbana de mercaderies
https://www.institutmetropoli.cat/ca/estudi/experiencies-europees-regulacio-distribucio-urbana-mercaderies/