Lluitar contra el bullying, entre les principals demandes dels infants

Els conflictes relacionals a l’escola són un motiu de preocupació força generalitzat entre els nens i nenes

11/02/2022

Els conflictes relacionals a l’escola són un motiu de preocupació força generalitzat entre els nens i nenes. De fet, “lluitar decididament contra el bullying” està entre les 11  demandes que els infants de Barcelona han traslladat de forma molt explícita a les administracions, les escoles, les famílies i els mateixos nens i nenes a través de l’Agenda dels infants, en el marc del programa de recerca sobre benestar, Parlen els nens i nenes. És per aquest motiu que l’IIAB ha decidit ara adherir-se a la plataforma PDA bullying.

Algunes dades rellevants en relació als conflictes a l’escola que van aflorar a partir del Parlen els nens i nenes tenen tenen a veure amb les baralles i insults (el 70% dels infants de Barcelona diuen que a la seva escola hi ha insults i baralles almenys un dia a la setmana, i el 37% que n’hi ha cada dia o gairebé cada dia). El 43% diuen que els han deixat de banda alguna vegada durant l’últim mes i el 34% diuen que els han pegat alguna vegada durant l’últim mes.

Aquesta informació va posar de relleu la importància que té viure determinades experiències durant la infantesa i com aquestes impacten de manera diferenciada sobre el benestar dels nens i nenes. Així, “tenir suficients amics i amigues” i “sentir-se segur a l’escola” són 2 de les 6 experiències que es mostren més significatives a l’hora de generar benestar i que influeixen més positivament en la satisfacció global amb la vida dels infants.

pda_bullying_web

Així doncs, amb aquestes dades a la mà i amb la petició explícita per part de la infància que el bullying es combati de forma prioritària, iniciatives com la de plataforma PDA Bullying esdevenen més que imprescindibles i des l’Institut Infància i Adolescència s’hi han volgut sumar.

De la plataforma PDA Bullying volem destacar l’abordatge integral (promoció, prevenció, detecció i actuació), amb la identificació d’indicadors clau en cada un dels espais de vida dels infants (escola, espais formals i no formals, àmbit comunitari) i amb recursos d’intervenció que puguin reparar el dolor i restaurar el benestar dels infants que han estat víctimes de bullying.  Tot plegat recollit i resumit al seu Codi de bones pràctiques, disponible amb format infogràfic.

Des d’aquesta plataforma, l’IIAB espera, en endavant, compartir dades, recursos i bones pràctiques, així com coneixement rigorós sobre l’assetjament escolar i les seves conseqüències, per tal de superar el bullying a les escoles i eliminar qualsevol tipus de violència contra els infants.

 

Totes les notícies