La mobilitat a la província de Barcelona recupera els valors prepandèmia

Segons les dades de l'EMEF 2022, els desplaçaments en mitjans de transport públic són els que incrementen més respecte del 2021

10/07/2023

La mobilitat, en l’àmbit de l’ATM, es recupera amb un increment del 13,6% respecte del 2021, arribant pràcticament als valors anteriors a la pandèmia. De la mateixa manera, la mitjana de desplaçaments diaris per persona també es recupera passant del 4,05 del 2019 al 3,96 del 2022.

Desplaçaments-EMEF-22-bSón dades de l’Enquesta de mobilitat en dia feiner 2022, enquesta d’estadística oficial de l’ATM realitzada per l’Institut Metròpoli

Més mobilitat en modes sostenibles

Els desplaçaments que més augmenten respecte del 2021 són els que es resolen amb modes de transport sostenibles: el transport públic, amb gairebé mig milió més de desplaçaments diaris (+22,4%) i la mobilitat activa amb 1,5 desplaçaments més (+17,6%). Amb relació al 2019, incrementen els desplaçaments en modes actius, mentre que els motoritzats encara no assoleixen els valors prepandèmia. Així doncs, l’augment de la mobilitat activa, tant de l’anar a peu, dels desplaçaments en bicicleta com en VMP (vehicles mobilitat personal) no ha deixat de créixer en els últims anys.

Pel que fa al repartiment modal, la mobilitat activa continua sent majoritària, superant el 50% de la mobilitat diària total. El transport públic s’ha anat recuperant de la davallada experimentada el 2020, moment en què va assolir un valor mínim, arribant aquest 2022 al 15,1% de la quota modal. El transport privat que ha estat molt resilient els anys 2020 i 2021, se situa l’any 2022 a només dos punts per sota de la quota del 2019.

Mitjà-Transport-EMEF-22

*Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona

Els desplaçaments per motius personals, els que més creixen

En termes absoluts, l’any 2022, els motius de desplaçaments personals són els que més augmenten respecte al 2021. En particular, l’oci (44,2%), les gestions personals (30,7%) i les compres no quotidianes (22,8%). En termes relatius, la mobilitat ocupacional (feina i estudis) durant el 2022 augmenta respecte als dos darrers anys i representa el 17,5% del total, si bé es manté encara per sota del 2019. En part, això s’explica per les quotes de teletreball, inferiors a les del 2020 i 2021, però encara per sobre del valor de 2019.

Motiu-desplaçaments-EMEF-22

*Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona

Amb la irrupció de la pandèmia va augmentar notablement el nombre de desplaçaments de proximitat, que tenen com a origen i destinació el mateix municipi de residència (autocontenció municipal). L’any 2022 ja s’han recuperat els valors de 2019 i s’observa una tendència a la baixa en totes les corones metropolitanes, a excepció de Barcelona.

Autocontenció-EMEF-22

Autocontenció municipal segons corones de residència (%). Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner (EMEF), 2019, 2020, 2021 i 2022

Distancia-durada-EMEF-22

Distància mitjana dels desplaçaments (en km) i Durada mitjana dels desplaçaments (en minuts) segons motius. Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner (EMEF), 2021 i 2022

Les dades de durada (minuts) i distància (km) mitjana dels desplaçaments quotidians permet veure també a on es produeix la mobilitat quotidiana. Amb les dades del 2021 i 2022 es pot veure com activitats com el treball i els estudis es desenvolupen més lluny i s’hi dedica més temps. Per contra, les activitats personals ineludibles, en les que s’inclouen els desplaçaments per compres quotidianes, per acompanyar persones, per tenir cura de persones, entre d’altres, són desplaçaments més curts en distància i en temps.

La immobilitat i el teletreball decreixen

Durant el 2022 un 8,3% de les persones declara no haver sortit de casa en un dia feiner). L’indicador continua descendint, si bé, encara se situa per sobre de l’any 2019 (7%). L’explicació pot ser causada pels efectes de la pandèmia (sobretot durant la primera onada de 2022), però també per la quota de teletreball entre la població activa ocupada (9,2%), la qual durant l’any 2022 van continuar sent particularment més alta que l’any 2019 (2%). No obstant això, de la mateixa manera que l’any 2021 el teletreball manté una tendència a la baixa respecte de l’any 2020, situant-se en el 9,2%.

Teletreball-EMEF-22

Sortida i no sortida el dia anterior a l’enquesta (%). Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner (EMEF), 2021 i 2022 | Teletreball el dia anterior a l’enquesta. Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner (EMEF), 2021 i 2022

Els abonaments com la T-usual augmenten el seu ús en detriment de títols d’ús esporàdics com la T-casual

A partir del setembre del 2022, amb l’aplicació dels abonaments gratuïts en serveis de Renfe i de la rebaixa dels preus de la resta de serveis de transport públic, s’observa com els títols propis de Renfe augmenten notablement, així com la T-usual, abonament en què s’han aplicat descomptes del 50% en el seu preu. Al mateix temps, s’observa un descens en l’ús de la T-Casual.

Ús habitual dels títols de transport públic. EMEF 2022

El 55% de les persones entrevistades declaren que la reducció o gratuïtat dels preus dels títols de transport públic els ha afectat, ja sigui sent nous usuaris d’aquests mitjans (1,2%), amb un major ús (8,5%) o amb un ús similar a l’anterior (45%).

L’augment del preu dels combustibles redueix l’ús del transport privat motoritzat

Efectes-preu-combustibles

Efectes en els desplaçaments diaris de l’increment dels preus dels combustibles

Gairebé el 27% de les persones enquestades asseguren que l’increment de preus dels combustibles ha fet modificar els seus desplaçaments amb vehicle privat. Aquestes persones declaren majoritàriament que han reduït l’ús del transport privat (69,5% de les respostes).Efectes en els desplaçaments diaris de l’increment dels preus dels combustibles

Enquesta de mobilitat en dia feiner

L’EMEF és una operació estadística de periodicitat anual que es fa des de l’any 2003 a les persones de 16 i més anys residents a l’àmbit de l’ATM.  A partir de les dades que proporciona, es poden analitzar els patrons de mobilitat en funció de les característiques de la població i dels diferents territoris. El treball de camp de l’EMEF 2022 s’ha fet en dos períodes: primavera i tardor. Al llarg del treball de camp no hi ha hagut restriccions de mobilitat territorial ni horària relacionada amb la covid-19. Sí que s’ha mantingut l’ús obligatori de la mascareta a l’interior dels mitjans de transport públic de viatgers.

Cal considerar que l’EMEF no recull la mobilitat de les persones que es desplacen per aquest àmbit però que no en són residents (població flotant, turistes o visitants). Així mateix, l’EMEF recull informació de la mobilitat en dia feiner, per tant, no s’obté informació de la mobilitat en caps de setmana ni dies festius.  En aquesta anàlisi tampoc es consideren els desplaçaments in labore de la població professional, és a dir, població en què l’acció de desplaçar-se és un element clau en la seva ocupació (taxistes, missatgers, transportistes, comercials, tècnics, serveis d’urgències i emergències, etc.).

Edició 2023

En aquests moments, ha finalitzat el treball de camp de la primera onada de l’enquesta EMEF 2023, on caldrà veure si es manté la tendència de recuperació de la mobilitat prèvia a la pandèmia. Els mètodes de recollida d’informació són els mateixos que les darreres edicions, amb una previsió inicial de fer 3.360 entrevistes en línia i 8.015 a través de trucades telefòniques.

Dades al nou Observatori de la Mobilitat de Catalunya

Aquesta enquesta la trobareu disponible al portal web de l’Observatori de la Mobilitat de Catalunya (OMC), la plataforma digital impulsada per la Generalitat que busca integrar en una única pàgina web tota la informació relacionada amb la mobilitat de Catalunya.

Totes les notícies