La concertació i la gestió delegada emergeixen com a alternativa la contractació pels serveis socials municipals

L’estudi de l’àrea de governança i innovació pública de l'Institut Metròpoli explora les alternatives a la contractació pública per a la prestació de serveis d’atenció a les persones i fa propostes

03/02/2025

Font: Carolina Sánchez Garcés. Ajuntament de Barcelona

L’estudi Fórmules no contractuals per a la gestió de serveis públics municipals. Aprenentatges des de la pràctica examina amb caràcter exploratori quatre casos d’ens locals que utilitzen fórmules alternatives a la contractació per a la prestació de serveis d’atenció a les persones. Els resultats mostren que els ens locals i les entitats del tercer sector valoren molt positivament les fórmules no contractuals, per raons com les següents:

  1. Garantia de la qualitat de serveis prestats: l’administració pública pot col·laborar amb entitats que aporten una visió experta i especialitzada, garantint una alta qualitat en la prestació dels serveis socials, gràcies a la priorització de criteris de qualitat, per sobre dels econòmics.
  2. Afavorir les entitats no mercantils: Aquestes entitats tenen com a objectiu principal la prestació de serveis d’interès general, orientats al bé comú i no a la generació de beneficis.
  3. Proximitat i el coneixement del territori: possibilitat de comptar amb la col·laboració d’entitats arrelades en el territori i que ja tenen experiència i trajectòria en l’atenció a col·lectius vulnerables. Això reforça la participació del teixit associatiu i comunitari en la gestió de serveis públics essencials.
  4. Flexibilitat: per circumstàncies sobrevingudes i imprevisibles en el moment de l’assignació inicial al proveïdor, degudament justificades i amb subjecció a les disponibilitats pressupostàries, es pot augmentar o disminuir el nombre de places o hores d’atenció fins a un 50% del preu inicial.
  5. Sostenibilitat de les entitats, projectes i serveis: les fórmules no contractuals ofereixen més estabilitat (poden tenir una durada de fins a 10 anys) tant en la prestació dels serveis, com en el desplegament de projectes, així com en la sostenibilitat de les entitats prestadores.
  6. Reducció de la burocràcia: es considera que les fórmules no contractuals impliquen un procés més senzill, més àgil i menys burocratitzat que els concursos públics.

 

Malgrat aquests avantatges, s’observen certes reticències a implementar aquestes fórmules no contractuals, que sovint s’expliquen pel desconeixement de la normativa o per la manca de seguretat jurídica d’aquestes fórmules. A més d’aquests factors, tant els ens locals com les entitats del tercer sector, tant dins com fora de les seves organitzacions, s’enfronten altres reptes com els següents:

Figura 1. Reptes de les fórmules no contractuals.

Font: Institut Metròpoli

 

  • Davant d’aquests reptes, l’informe recull una sèrie de propostes i recomanacions per tal de consolidar aquestes opcions fora del marc de la contractació. Algunes d’aquestes són:
  • Consolidar el suport als ens locals i l’acompanyament a les entitats del tercer sector per part de la Generalitat de Catalunya
  • Accelerar el procés de revisió i actualització de la cartera de serveis socials
  • Posar en marxa un repositori/registre per millorar l’accés a les fórmules no contractuals, així com la transparència i publicitat d’aquests processos
  • Consolidar un model de col·laboració entre ajuntaments i entitats socials
  • Impulsar l’intercanvi de bones pràctiques
  • Formació i capacitació sobre innovacions legislatives

Informe pioner

Aquest és el primer informe centrat específicament en les fórmules alternatives a la contractació, que realitza l’Institut Metròpoli. L’estudi complementa i ampliat la línia de recerca sobre contractació pública local, iniciada l’any 2018, en aquest àmbit. Aquesta línia de recerca és una demanda de La Confederació del Tercer Sector Social i que compta amb el suport econòmic de l’Ajuntament de Barcelona.

Amb l’aprovació de la Directiva Europa de contractació pública l’any 2014 es van obrir les possibilitats per a la prestació de serveis d’atenció a les persones, ampliant el ventall de fórmules disponibles. Tot i això, la contractació pública encara és la via més utilitzada en aquest àmbit, fet que ha generat un debat sobre quina és l’opció més adient.

Totes les notícies