La mobilitat en transport públic en dia feiner va créixer un 25% durant el 2021, apropant-se als nivells prepandèmia
Són dades de l’Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner 2021, enquesta d’estadística oficial de l’ATM realitzada per l’IERMB
22/06/2022
El creixement del 25% dels desplaçaments en transport públic en dies feiners l’any 2021, a l’àmbit de l’ATM de Barcelona, evidencia la recuperació progressiva dels nivells anteriors a la pandèmia. De fet, aquests tipus de desplaçaments són els que han augmentat més respecte del 2020, gairebé en mig milió de viatges.
Pel que fa a la mobilitat activa (anar a peu, bicicleta o patinet) representa gairebé la meitat dels desplaçaments diaris (49%), seguit de la mobilitat en vehicle privat (37%) i la mobilitat en transport públic (14%). La mobilitat total en dia feiner s’incrementa un 1,1% respecte del 2020, assolint gairebé 17 milions de desplaçaments diaris.
*Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona
Aquestes dades s’extreuen de l’EMEF 2021, enquesta d’estadística oficial de l’ATM realitzada per l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB).
Certa recuperació de la mobilitat
Tot i estar lluny dels valors de mobilitat diaris d’abans de la pandèmia, l’any 2021 s’observa una certa recuperació de la mobilitat diària, amb un augment de gairebé 200.000 desplaçaments en dia feiner a l’àmbit de l’ATM; un increment de l’1,1% respecte del 2020.
La quota de mobilitat personal se situa al 38% el 2021, lleugerament per sota del 2020 i del 2019. La mobilitat ocupacional (17,1%) -feina i estudis- augmenta respecte al 2020, però es manté encara per sota del 2019.
Els motius dels desplaçaments no han variat de manera homogènia. La mobilitat per feina i estudis augmenta un 3,8% i un 10,6% respectivament. Els motius personals es redueixen de manera generalitzada, excepte els que es fan per motius d’anar al metge i els que es fan per oci. Aquests darrers -que van patir una forta davallada el 2020 amb les restriccions per la pandèmia- es recuperen notablement l’any 2021, augmentant en un 20,3% i 36,5% respectivament.
*Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona
Tot i que la mobilitat quotidiana es continua desenvolupant en entorns propers a la residència, amb l’autocontenció municipal s’observa com aquesta mobilitat ha reduït la seva importància respecte del 2020. El percentatge de desplaçaments que tenen com a origen i destinació el municipi de residència és el 2021 del 67,2% i al 2020 del 73,8%.
*Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona
Gairebé el 10% de la població no surt de casa i el 14% teletreballa
Amb les conseqüències de la pandèmia encara vigents, es manté una proporció de persones que no surten de casa de gairebé del 10%. Tot i això, els valors es redueixen respecte de l’any 2020, quan es va assolir un 14,4%. Abans de la pandèmia, aquest col·lectiu representava un 7%. Els motius més habituals per no sortir de casa són: no voler o necessitar sortir, per malaltia o perquè el treball o estudi es realitza, des de casa. En concret, un 14% de la població teletreballa en l’àmbit SIMMB. Cal tenir en compte que a la primavera del 2021 aquest valor era del 17% i a la tardor es va reduir fins a l’11%.
Recuperació de la confiança en el transport públic
En relació amb la confiança en els mitjans de transport, s’observa un augment en la confiança que tenen les persones usuàries de tots els mitjans de transport públic, tant en els ferroviaris com en l’autobús. Pel que fa a la confiança en el vehicle privat o l’anar a peu ja era important i s’incrementa més lleugerament.
Aquesta confiança en els mitjans de transport públic es tradueix també en canvis en la perspectiva d’ús d’aquests mitjans entre el 2020 i el 2021. La tardor del 2020 hi havia un 13,2% de persones considerades usuàries habituals del transport públic que declaraven que el deixarien d’utilitzar el 2021. A la tardor del 2021 tan sols un 1,7% de les persones considerades usuàries habituals del transport públic declaren que al 2022 deixaran de fer servir aquests mitjans de transport.
El tramvia, el mitjà de transport públic amb una valoració més elevada
Els mitjans d’ús individual com l’anar a peu, la bicicleta privada o la moto/ciclomotor privats són els que tenen les valoracions de satisfacció més elevades (entre 8,7 i 8,6). El tramvia és el mitjà de transport públic amb una valoració més elevada de 7,9.
La disponibilitat de permís conduir encara és molt superior en els homes
Les diferències de sexe són destacades en la tinença de carnet de conduir, tant cotxe com moto. En ambdós casos, les dones tenen una menor proporció de disponibilitat de permís de conduir, especialment destacable en el cas de la moto. Tot i això cal dir que des del 2011 mentre que els homes mantenen els valors de tinença força similars, entre les dones s’observa un cert increment del nombre de permisos, tant de cotxe com de moto.
EMEF
L’Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner es fa de manera anual des de l’any 2003 a les persones de 16 i més anys residents a l’àmbit de l’ATM. En total, hi participen 10.100 persones. L’objectiu és conèixer els patrons generals de mobilitat, l’evolució d’aquests, les característiques especials, l’opinió i la percepció que els residents tenen del transport i dels seus desplaçaments quotidians, entre d’altres. Tota aquesta informació, que és recollida telefònicament i en línia, permet orientar la planificació i la gestió, a curt i mitjà termini, del sistema de transport.
El treball de camp de l’Enquesta de Mobilitat en dia Feiner (EMEF) 2021 s’ha fet, per primera vegada, en dos períodes: primavera i tardor. Cal tenir en compte que les restriccions de mobilitat per la pandèmia per la covid-19 van ser diferents en aquests dos moments.
Edició 2022
En aquests moments, ha finalitzat el treball de camp de la primera onada de l’enquesta EMEF 2022, on caldrà veure si la mobilitat es va recuperant en una situació sanitària més favorable. Els mètodes de recollida d’informació són els mateixos que les darreres edicions, amb una previsió inicial de fer 2.266 entrevistes en línia i 7.834 a través de trucades telefòniques.
- Podeu consultar l’enquesta completa a l’apartat d’estudis del web de l’IERMB
- També la podeu trobar al web del nou Observatori de la Mobilitat de Catalunya (OMC), la plataforma digital impulsada per la Generalitat que busca integrar en una única pàgina web tota la informació relacionada amb la mobilitat de Catalunya