Més de la meitat dels desplaçaments per motiu de feina es realitza en vehicle privat
La proporció de desplaçaments en vehicle privat per motiu de feina a la província de Barcelona és del 54% l’any 2019
14/12/2021
La proporció de desplaçaments en vehicle privat per motiu de feina a la província de Barcelona és del 54% l’any 2019. Es tracta d’una xifra elevada en comparació a la mobilitat per estudis i per motius personals, on el vehicle privat baixa fins al 21 i al 30% respectivament. Així es desprèn de l’estudi que l’IERMB ha elaborat sobre la mobilitat a la feina a partir de dades de l’Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner 2020 (EMEF). L’informe evidencia que es fa imprescindible posar el focus en la gestió de la mobilitat als llocs de treball si es vol reduir la dependència del vehicle privat en termes globals.
L’ús del vehicle privat amplia les desigualtats socials i de gènere
L’estudi mostra com la dependència del vehicle privat, a banda de comportar externalitats vinculades amb el canvi climàtic i en la pèrdua de salut de la població (accidentalitat viària, soroll i baixa qualitat de l’aire), amplifica la desigualtat social i també les desigualtats entre dones i homes.
La diferència dels temps de desplaçament entre el transport públic i privat (37 vs. 23 minuts respectivament al SIMMB), actua com una barrera important al traspàs modal. Particularment a municipis petits i desplaçaments que no tenen Barcelona com a origen o destinació, la baixa competitivitat del transport públic constitueix una barrera important al traspàs modal des del vehicle privat.
La importància de les polítiques d’aparcament
La major part de persones que es desplacen en vehicle privat disposen d’un aparcament gratuït al lloc de treball. Les persones que es desplacen en transport públic, a peu o en vehicles de mobilitat personal, per contra, generalment no disposen d’aparcament gratuït. Aquesta centralitat de l’aparcament en condicionar l’elecció modal apunta que les polítiques d’aparcament són crucials en la gestió de la mobilitat a la feina.
Impacte de la COVID-19
La pandèmia s’ha traduït en canvis importants en la mobilitat a la feina. L’any 2020, els desplaçaments per motiu de feina han disminuït un 13%. En termes relatius, destaca l’increment de l’ús del vehicle privat, principalment a costa del transport públic.
Si observem l’evolució de la quota modal des de l’any 2005 entre els residents a la regió metropolitana de Barcelona, l’any 2020 l’ús del vehicle privat per anar a la feina arriba per primera vegada al 60%.L’any 2020, la proporció de persones que van teletreballar en un dia feiner va ascendir fins al 21% a Barcelona, i va superar el 15% al conjunt del SIMMB. És probable que aquestes quotes es redueixin progressivament, però també és esperable que a partir de 2021 els valors superin als de l’any 2019.Els resultats de l’EMEF 2020 mostren clarament que la distància recorreguda i les característiques urbanes del lloc de treball (oferta de transport, disponibilitat d’aparcament, particularment) impacten molt clarament en l’elecció modal. Per aquest motiu, és essencial millorar l’efectivitat i la transversalitat de les polítiques de gestió de la mobilitat als centres de treball.
- Podeu consultar l’informe complet La mobilitat per motiu de feina a la província de Barcelona