L’oferta d’FP al Besòs ha de créixer per garantir la justícia territorial i equitat educativa

La mobilitat dels estudiants d’FP entre municipis metropolitans evidencia la necessitat de planificació supramunicipal i de proximitat, segons l’estudi “La Formació Professional als municipis del Consorci Besòs”

11/12/2023

L’estudi analitza l’oferta, la demanda i la mobilitat de la Formació Professional en els municipis metropolitans del Besòs Sud en comparació amb el Batxillerat i fa propostes per millorar-ne l’oferta en termes d’equitat. L’informe La Formació Professional als municipis del Consorci Besòs fa aquesta diagnosi als municipis de Badalona, Montcada i Reixac, Santa Coloma de Gramenet i Sant Adrià del Besòs. Els resultats assenyalen que l’oferta de l’FP està molt concentrada a Barcelona (amb més del 80% de l’oferta), que té el monopoli en algunes especialitats formatives.

L’oferta de l’FP potencia la gran mobilitat intermunicipal del seu alumnat (superior que el de Batxillerat) i un flux de centralització molt elevat envers Barcelona. En l’àmbit dels municipis estudiats, Badalona és també un pol regional d’atracció d’alumnat de l’àrea metropolitana.

Les situacions de major vulnerabilitat socioeconòmica es concentren als centres públics situats a la ribera oriental del riu Besòs, mentre que els centres amb l’alumnat relativament més benestant (sovint privats) se situen al centre i est de Badalona i, especialment, a la ribera de Barcelona.

A més a més, l’alumnat en millor situació socioeconòmica té major capacitat de mobilitat, i acostuma a desplaçar-se a Barcelona a estudiar-hi. En canvi, l’alumnat en pitjor situació socioeconòmica té menor mobilitat, i més sovint es queda a estudiar a la resta dels municipis integrants del Consorci Besòs.

Davant d’aquesta situació, i amb l’objectiu d’assolir una major justícia territorial i equitat educativa als municipis integrants del Consorci Besòs, es recomana incrementar l’oferta d’FP als municipis que integren el Consorci Besòs en les set especialitats amb menor oferta i major demanda, amb més mobilitat intermunicipal, i major inserció i/o continuïtat educativa. Es tracta de les especialitats següents:

Recomanacions per ampliar l’oferta d’FP als municipis del Consorci Besòs

Font: elaboració pròpia

Estratègies per planificar l’FP amb criteris d’equitat educativa

Existeixen, com a mínim, tres estratègies complementàries per fer-ho, d’acord a criteris diferents.

  1. Una primera estratègia basada en un criteri d’equitat, que incrementi l’oferta educativa als territoris on viu l’alumnat en situació de major vulnerabilitat i menor mobilitat (per tal d’incrementar-ne l’accessibilitat).
  2. Una segona estratègia basada en criteris pragmàtics, que augmenti l’oferta allà on ja s’ofereix, on hi ha més espais disponibles, o on hi ha aliances ja consolidades amb el sector privat.
  3. I una tercera estratègia d’atractivitat, que creï grans institucions especialitzades, o hubs, ubicats als municipis integrants del Consorci Besòs, i que funcionin com a tractors d’atracció i de mobilitat intermunicipal.

 

Planificar l’FP des d’una òptica de justícia territorial i equitat educativa no és pas senzill. De fet, les administracions públiques es troben davant del repte d’aconseguir un fràgil equilibri entre, d’una banda, la necessitat de planificar l’FP des de l’accessibilitat i la proximitat (especialment, afavorint l’accessibilitat de l’alumnat en situació de major vulnerabilitat) i, d’altra banda, la dispersió territorial de l’oferta de l’FP (a causa de la seva naturalesa especialitzada). Una governança educativa que tingui en compte els diferents nodes territorials, i les interdependències i complementarietats entre els municipis en aquests nodes, és el camí per fer-ho.

Totes les notícies