Nou article sobre contractació pública local en els serveis d’atenció a les persones

L’àrea de Governança i innovació pública de l’Institut Metròpoli publica un article, que analitza els reptes de la contractació pública local i identifica els factors que podrien millorar les possibilitats d’èxit de les entitats sense ànim de lucre

18/12/2024

Font: Ajuntament de Barcelona

La revista Gestión y Análisis de Políticas Públicas (GAPP) ha publicat l’article de l’equip de governança i innovació pública “Els reptes de la contractació pública local per garantir la qualitat i la innovació en els serveis d’atenció a les persones”. Aquest article és el resultat d’una línia d’investigació que s’inicia el 2017 sobre la contractació de serveis d’atenció a les persones a demanda de La Confederació del Tercer Sector Social de Catalunya.

L’article comença reconeixent el canvi que s’ha experimentat en la contractació pública, en els darrers anys. Si fins fa poc es concebia com un mer contracte administratiu i procés burocràtic per a la prestació de serveis (Gimeno Feliú, 2020), ara s’ha consolidat com un instrument estratègic al servei de les Administracions públiques i una eina efectiva per incorporar objectius de justícia social, sostenibilitat ambiental i ètica en les polítiques públiques (Gimeno Feliú, 2017; Horgué Baena, 2022). Aquest canvi ha estat impulsat per la normativa europea, especialment amb la Directiva 24/2014/UE, que a Espanya, va ser transposada en la Llei 9/2017, de Contractes del Sector Públic de l’Estat Espanyol.

Tot i que des de la dimensió jurídica aquest canvi ha estat àmpliament analitzada, els estudis sobre els reptes de la seva implementació administrativa a escala local són més escassos. En aquest sentit, cal destacar, en el cas espanyol, els treballs de González Medina i Navarro (2022) i Reynaers et al. (2021). L’article continua aquesta línia de recerca, explorant els reptes que afronta l’Administració pública local en la implementació de la contractació pública sostenible, particularment en els serveis d’atenció a les persones, posant el focus en la qualitat i no tant en l’eficiència.

Per abordar-ho, s’han analitzat els contractes licitats en aquests serveis i s’han realitzat entrevistes als equips municipals responsables de la contractació i gestió en set municipis de Catalunya (les capitals de província i tres dels municipis més poblats). Els resultats mostren que tant els òrgans de contractació com les entitats del tercer sector coincideixen en la importància de garantir la qualitat d’aquests serveis. Tanmateix, el marc normatiu actual no permet prioritzar les entitats no lucratives (excepte en el cas de la contractació reservada) ni considerar la proximitat geogràfica dels licitadors, cosa que limita l’adaptació de la contractació als serveis d’atenció a les persones. Tot i això, en un altre article publicat per l’àrea de governança el 2021 s’identifiquen alguns factors que podrien millorar les possibilitats d’èxit de les entitats sense ànim de lucre en els processos de contractació pública d’aquest tipus de serveis.

Reptes identificats

S’identifica reptes, tant dins el propi ens municipal (dimensió endògena), com en relació amb el context extern de fora de l’organització (dimensió exògena), en el moment de l’elaboració dels plecs de licitació:

Vies de millora proposades

A més, com a aportació innovadora, s’incorpora la visió de les entitats del tercer sector social, enriquint així l’anàlisi dels mecanismes utilitzats pels òrgans de contractació per superar aquests obstacles. Finalment, es proposen vies per millorar la redacció dels plecs contractuals i, d’aquesta manera, millorar la qualitat i la innovació dels serveis d’atenció a les persones. Es suggereix explorar altres opcions en la prestació d’aquests tipus de serveis, tant dins com fora del marc de la contractació pública, on prevalguin els processos col·laboratius i la qualitat per sobre del preu.

Totes les notícies